LinkedIn-profiili

LinkedIn-profiili on hyvä olla jokaisella kunnossa, sillä LinkedIn alustan sanotaan olevan työelämän Facebook. LinkedIn on noussut viime vuosikymmenen aikana hyvin suosituksi alustaksi kohdeyleisönsä keskuudessa. Suomesta löytyy jo yli 1,5 miljoonaa LinkedInin käyttäjää pääasiassa korkeakoulutetuilta aloilta. Työnhakijan näkökulmasta LinkedIn on valtava mahdollisuus. On kuitenkin asioita, joita LinkedInistä tulee tietää, jotta sitä osaisi hyödyntää työnhakuun!

Miksi LinkedIn-profiili on hyvä olla olemassa

LinkedIn-profiili on kuin sähköinen CV. Luonnollisesti profiili on ensimmäinen asia, joka sinusta huomataan. Se luo sinusta ensivaikutelman ja määrittää sen, sulkeeko lukija sivusi heti, vai selaako hän pidemmälle. LinkedIn-profiili olisi siis hyvä olla houkuttelevan näköinen.

Ohjeet hyvän LinkedIn-profiilin tekoon

Näin luot houkuttelevan LinkedIn-profiilin:

  1. Kirjoita lyhyt ja ytimekäs otsikko

    Otsikko on ensimmäinen tekstinpätkä, johon lukija kääntää katseensa nimen jälkeen. Otsikossa voi olla esimerkiksi työtehtävä tai opiskelupaikka. Jotkut kertovat otsikossa myös mielenkiinnon kohteistaan. Ylipäätään otsikosta tulisi käydä ilmi henkilön ydinosaaminen. Otsikko ei näy ainoastaan profiilissasi, vaan myös julkaisujesi yhteydessä nimesi alla. Otsikko voi siis herättää kiinnostusta ja saada LinkedIn-käyttäjiä katsomaan profiiliasi.
    Hyvä LinkedIn-profiili otsikko

  2. Valitse persoonallinen profiilikuva ja kansikuva

    Visuaaliset tekijät vaikuttavat ihmisiin enemmän kuin he usein tajuavatkaan. Tämän takia kannattaa valita laadukas profiilikuva ja oikeanlainen kansikuva. LinkedIn-profiilikuva voi olla tavallinen CV-kuva tai vapaamuotoisempi potretti, kunhan kasvot näkyvät ja antavat realistisen kuvan sinusta.

    Kansikuvaksi monet valitsevat luontokuvan tai muun valokuvan, joka sattuu löytymään puhelimesta. Näissä kuvissa ei ole mitään vikaa, mutta ne eivät hyödynnä LinkedIn-profiilin täyttä potentiaalia. Kansikuva on oiva mahdollisuus tuoda esille henkilön persoonallisuutta ja mielenkiinnon kohteita. Ole siis luova ja pohdi, mikä on kansikuva, joka edustaa sinua!
    Persoonallinen LinkedIn profiilikuva ja kansikuva

  3. Avaa työkokemuksiasi reilusti

    Työnantajan näkökulmasta työkokemus on kenties tärkein osa-alue profiilissa. Jos joku pääsee työkokemukseen asti, tarkoittaa se sitä, että kiinnostusta löytyy. Älä vain listaa työtehtäviäsi, vaan avaa niitä. Yhden työnimikkeen alla on loputtomasti erilaisia kokemuksia ja työtehtäviä. Kahdella viisi vuotta myyjänä toimineella ihmisellä voi olla aivan täysin erilaiset kokemukset. Toinen on saattanut toimia myyjänä ruokakaupan kassalla ja toinen on voinut tehdä B2B-myyntiä ohjelmistoyritykselle. Kirjoita siis työkokemus -osioon jokaisesta työpaikastasi työnimike ja kattava kuvaus tehtävistäsi. Työnantajia kiinnostaa, jos olet tehnyt aiemmin sellaisia työtehtäviä, joihin he etsivät osaajia.
    Hyvä työkokemus LinkedIn profiili

  4. Kerro opinnoistasi, älä vain tutkinnoistasi

    Koulutus on varsinkin opiskelijoille ja vastavalmistuneille hyvin tärkeä osio. Jos työkokemusta ei ole kertynyt paljoa, on tärkeää kertoa opinnoista enemmän. Voit kirjoittaa tutkinnon lisäksi myös opintojen ohessa tehdystä toiminnasta, kuten tukioppilastehtävissä tai luottamustehtävistä, suoritetuista diplomeista ja käydyistä kursseista. Monet kertovat myös kandidaatintutkinnostaan tai pro gradustaan.
    Opinnot ja koulutus osios LinkedIn-profiili

  5. Lisää vielä taitosi

    Jos koet, että sinulla on arvokasta tietotaitoa, jotka eivät ole töiden kautta hankittua, voit ilmoittaa ne profiilissasi eri osioissa. LinkedInissä on aiempien lisäksi osiot taidoille, vapaaehtoistoiminnalle, julkaisuille, patenteille, projekteille, palkinnoille, koepisteille, kielille, lisensseille ja sertifikaateille sekä arvoille. Jos siis koet, että sinulla on mitään mainitsemisen arvoista näihin osioihin, kannattaa ne lisätä!
    LinkedIn-profiili taidot

Aktivoidu, älä vain selaile.

LinkedInin käyttäjät tekevät postauksia harvoin. Tämä on sinulle hyvä mahdollisuus, jos olet työn perässä. LinkedIn-algoritmi toimii siten, että yhteyksiesi yhteydet näkevät postauksesi etusivullaan, jos yhteytesi reagoivat niihin. Keskimäärin LinkedIn-postaukset aktiivisessa verkostossa saavuttavat yhteyksiin nähden kymmenkertaisen yleisön. Jos käyttäjällä on esimerkiksi 300 yhteyttä, näkyy käyttäjän postaus keskimäärin 3000 ihmisen etusivulla. Jos siis teet postauksen, jossa ilmaiset mielenkiintoisella tavalla olevasi halukas työntekoon, saavuttaa se laajan yleisön.

Seuraa mielenkiintoisia ihmisiä ja yrityksiä

Jos seuraat LinkedInissä yrityksiä ja ihmisiä, jotka toimivat sinua kiinnostavilla aloilla, tulet myös törmäämään mielenkiintoisiin tilaisuuksiin. Useat yritykset julkaisevat auenneista työpaikoista sosiaaliseen mediaan ja alalla työskentelevät ihmiset usein reagoivat näihin postauksiin, jolloin näet nämä postaukset etusivullasikin.

Myös sinua kiinnostavien postauksien kommentointi on suositeltua. Tällä tavalla ihmiset, joita kiinnostavat samat aiheet kuin sinua, törmäävät profiiliisi ja saattavat lähettää yhteyspyyntöjä. Nämä kommentoinnit näkyvät myös profiilisi aktiivisuus -osiossa. Pienetkin teot ovat aina plussaa näkyvyyden kannalta!

LinkedIn Jobs – yllättävän hyödyllinen työnhakualusta

Siihen nähden, kuinka hyvä alusta LinkedIn Jobs on, harva edes tietää siitä. Sivun yläreunasta löytyy salkku, jonka alla lukee ”jobs”. Palvelusta voit hakukriteereillä löytää hyvin erilaisia työpaikkoja hitsaajasta markkinointivastaavaan. Hakukriteerejä ovat sijainti, yritys, rooli ja taidot. Taidoilla tarkoitetaan esimerkiksi ohjelmisto-osaamista tai sertifikaatteja.

Töihin hakeminen Jobsissa toimii kahdella tavalla. Ensimmäinen tapa on linkin kautta työilmoituksen sivuille päätyminen. Tästä jatkat tavalliseen tapaan tietojen täyttämistä sivuilla. Toinen ja huomattavasti mielekkäämpi tapa on LinkedInin Easy Apply. Hakijan tarvitsee vain klikata Easy Apply -nappia, jonka kautta voi jättää CV:n, yhteystiedot ja vastata muutamaan työnantajan kysymykseen. Easy Applyn avulla saa haettua hyvin nopeasti moneenkin eri paikkaan, eikä tarvitse täyttää uudestaan samoja tietoja, jotka löytyvät CV:stä.

Voit myös tehdä passiivista työnhakua ja ilmoittautua avoimeksi työtarjouksille. Jos ilmoittaudut avoimeksi työtarjouksille, ”OPENTOWORK” -teksti näkyy profiilikuvasi kulmassa ja tekee helpoksi huomata, että olet töiden perässä!

Lue lisää:

Työnhaku käyntiin näillä vinkeillä

Työnhaun käsikirja:

Aiheeseen liittyvää:

Työnhaun aloittaminen

Työnhaku käyntiin

Työnhaku on siinä mielessä kiehtova prosessi, että erilaisia tarinoita työnhausta ...
Lue lisää

Seuraava luku: Ansioluettelo

Ansioluetteloon kerätään koulutus, työkokemus, saavutukset ja muut merkittävät meriitit hakijan elämän ajalta.

Katso avoimet työpaikat

Wellpackin kautta löydät teollisuuden, tuotannon ja logistiikan parhaat työpaikat

1. Työnhaun aloittaminen

Etsitkö töitä, mutta et ole täysin varma mistä aloittaa? Aloita tästä ja ota apuvälineeksi tämä käsikirja.

Lue lisää →

2. Ansioluettelo eli CV

Ansioluetteloon kerätään mm. työkokemus. Tästä luvusta löydät kaikki ohjeet hyvän CV:n tekemiseen.

Lue lisää →

3. Työhakemus

Tästä luvusta löydät ohjeita hyvän työhakemuksen tekemiseen ja ladattavan työhakemusmallin.

Lue lisää →

4. Työhaastattelu

Tästä luvusta löydät kaikki tarvittavat ohjeet työhaastatteluun valmistautumista varten.

Lue lisää →

5. Ohjeet ja mallit

Kaipaatko inspiraatiota tai kenties ladattavan työhakemusmallin. Tästä luvusta löydät kaikki ohjeet ja mallit.

Lue lisää →

6. Kesätyöt

Oletko tulevana kesänä vailla tekemistä? Tästä luvusta löydät vinkkejä kesätyön hakemiseen.

Lue lisää →