Etusivu > Rekrytointi > Huipputekijöiden houkuttelu vaatii tietyt toimenpiteet – mistä hakijakokemus koostuu?

Huipputekijöiden houkuttelu vaatii tietyt toimenpiteet – mistä hakijakokemus koostuu?

Huipputekijöiden houkuttelu vaatii tietyt toimenpiteet - mistä hakijakokemus koostuu?

Yli puolet työnhakijoista asettavat työnantajan boikottiin huonon hakijakokemuksen jälkeen. Hakijakokemuksen huomiointi voi unohtua joskus vahingossakin – jolloin seuraukset ovat ikäviä ja ylimääräisiä. 

Hakijakokemus on yritykselle valtava voimavara, johon hr-tiimin kannattaa todella panostaa. Moderneilla digitaalisilla ratkaisuilla hakijakokemuksesta voi tehdä hakijalle mielekkäämmän ja työhakemusten käsittelystä helpompaa.

Tässä artikkelissa hakijakokemuksesta on koottu yhteen Wellpackin rekrytointitiimin ajatuksia hakijakokemuksesta. Vieraskynässä markkinointipäällikkö Sofia Lindman Jobylonilta kertoo digitaalisen rekrytointijärjestelmän tuomista hyödyistä rekrytointiprosessiin ja hyvän hakijakokemuksen luontiin. 

Mikä on hakijakokemus?

Uuden työntekijän kosiskelu on hienovaraista puuhaa. Projekti alkaa työpaikkailmoituksen julkaisusta ja jatkuu aina työsopimuksen solmimiseen saakka. Kaikki työnhakijaa osallistavat prosessit tällä välillä muodostavat yhdessä hakijakokemuksen. 

Työnhaku on lähes aina työnhakijan ensimmäinen kokemus työnantajayrityksestä, joten tärkeä ensivaikutelma syntyy välittömästi. Hyvällä hakijakokemuksella on suuri merkitys työntekijän sitouttamisessa ja motivaatiossa yrityksessä työskentelyä kohtaan tulevaisuudessa.

Hyvä hakijakokemus voi parhaimmillaan tehdä työnhakijasta sanansaattajan ja saada hänet suosittelemaan työnantajaa tutuilleen. Tällainen puskaradion kautta leviävä maine on loistavaa. Jos hakijakokemukseen taas ei panosta voi efekti olla päinvastainen jolloin työnhakijalle jää pahaa sanottavaa yrityksestä. 

Miksi hakijakokemukseen kannattaa panostaa?

Hakijakokemukseen panostamisen tulisi olla isossa roolissa hyvän työnantajamielikuvan rakentamisessa ja ylläpidossa. 

Tämä korostuu etenkin niiden hakijoiden kohdalla, jotka paikkaa eivät lopulta saa vastaan. Kun työnhakuprosessista jää hyvä maku suuhun, saattaa hakija tulevaisuudessa hakea uudestaan toiseen tehtävään saman yrityksen sisällä. 

Kuvitellaan tilanne, että avoimeen työpaikkaasi hakee yhteensä 30 työnhakijaa, joista ainakin kymmenen on sopivia hakijoita. Heistä yksi saa paikan ja yhdeksän jää ilman kyseistä työpaikkaa. 

Onnistunut hakijakokemus sitouttaa nämä yhdeksän pätevää työnhakijaa hakemaan mahdollisesti tulevaisuudessa uudestaan töihin yritykseesi, kun uusia avoimia työpaikkoja aukeaa. Rekrytointikuluissa voi säästää tulevaisuudessa huomattavan summan, kun hyviä hakijoita löytyy jo entuudestaan. 

Lähes puolet jättää hakematta uudelleen

Englantilainen työvoimatoimisto Talentegy.com teki vuonna 2019 tutkimuksen hakijakokemuksen vaikutuksista työnhakijaan. Tuloksia tarkastellessa huomaa miksi hakijakokemukseen on syytä panostaa. 

  • 69% hakijakokemukseen pettyneistä työnhakijoista asettaa yrityksen boikottiin, eivätkä hae saman yrityksen työpaikkoihin uudestaan.
  • 69% hakijakokemukseen pettyneistä työnakijoista kertoo myös tutuilleen, ettei kyseiseen yritykseen kannata hakea töihin.

Positiivisen hakijatuloksen seuraksia tarkastellessa selviää taas sen vahvuus:

  • 82% hakijakokemukseen tyytyväisistä jakaisi positiivisen hakukokemuksen tuttavilleen

Isoimmaksi ongelmaksi työnhakijat kokevat sen, jos työnantaja jättää kokonaan vastaamatta työhakemuksen jättämisen jälkeen. Tämä koetaan negatiivisena asiana, jonka jälkeen hakija tuskin lähestyy enää samaa yritystä uudestaan.

Työpaikkailmoituksella on valtava merkitys hyvien tekijöiden tavoittamisessa

Huippuosaajien houkutteleminen ja pitäminen on työnantajille välttämätöntä nykyisillä kilpailluilla työmarkkinoilla. Rekrytointialusta Jobylonin markkinointipäällikkö sekä Future Of Work -asiantuntija Sofia Lindman huomauttaa, että lähtökohtainen työpaikan vetovoiman puute on syynä monien työnhakijoiden vetäytymiseen työnhakuprosessista. 

”Totta puhuen, jätä työpaikkailmoitusten teko suosiolla sinne minne se kuuluukin: HR-osastolle. Koska tavoitteenasi on vetää hakijoita puoleesi, suhtaudu työpaikkailmoitukseen kuin mainokseen”, Lindman neuvoo. ”Työpaikkailmoituksen ei pitäisi olla loputon lista esiteltyjä vastuita, vaatimuksia ja työn eri osa-alueita. Sen sijaan ilmoituksen tulisi ohjata, innostaa ja inspiroida hakijoita klikkaamaan “hae työpaikkaa”-nappia. Mitä paremmaksi tulet työpaikan myymisessä, sitä parempia hakemuksia vastaanotat.”

”Investointi lahjakkuuksia houkuttelevaan rekrytointialustaan on avain työnantajabrändin parantamiseen ja virtaviivaisen hakijaystävällisen rekrytointiprosessin luomiseen. Oikealla alustalla voi laatia informatiivisia ja inspiroivia työpaikkailmoituksia, jotka mahdollistavat rekrytointiprosessin tehokkuuden ja houkuttelevuuden parhaiden hakijoiden keskuudessa”, Lindman kertoo.

Sofia Lindman Jobylonilta suosittelee suhtautumaan työpaikkailmoituksen kuin mainokseen

Pidä hakijakokemus mielessä rekrytoinnin eri vaiheissa

Hakijakokemus muodostuu kaikesta työnhakijan kokemasta kanssakäymisestä työnantajayrityksen kanssa työnhaun aikana. 

Tämä sisältää työpaikkailmoituksen lukemisen, työhakemuksen jättämisen, haastattelun vaiheineen, viestinnän ja lopullisen päätöksen ilmoittamisen. Tähän väliin voi liittyä myös työnhakijan vierailuja yrityksen verkkosivuilla, yhteydenpitoa puhelimitse ja mahdollisten työvarusteiden noutamista. 

Työpaikkailmoitus

Tämä on se ensikontakti hakijaan. Kerro työpaikkailmoituksessa työpaikasta avoimesti ja totuudenmukaisesti. Jos mahdollista, ilmoita palkka jo työpaikkailmoituksessa – tämän on todettu parantavan hakijakokemusta. Lisää ilmoitukseen selkeät ohjeet, miten hakijan tulisi seuraavaksi toimia hakuprosessin edetessä. 

Työhakemuksen lähettäminen

Kerro hakijalle selkeät ohjeet työhakemuksen ja CV:n lähettämiseen. Edellämainitun Talentegyn tutkimuksen mukaan, jopa 95% hakijoista kokee tärkeäksi sen, että hakemuksen lähetysprosessi on selkeä. Työnhaku tyssää usein siihen pisteeseen, kun hakija ei tiedä mitä seuraavaksi tehdä.

Jos sinulla on käytössäsi rekrytointijärjestelmä, linkitä hakemussivusi esille asiaankuuluvalla toimintakehotuksella. Jos taas haluat hakemukset sähköpostiisi, kerro siitä selkeästi ja näkyvästi. Nyrkkisäännöksi voisi sanoa, että mitä vähemmillä klikkauksilla hakija selviää hakuprosessista, sitä parempi. 

Joissain tapauksissa verkon työhakemussivuilla näkee lomakkeita, joissa vastauskohtia on jopa kymmeniä. Jos kuulostaa tutulta kannattaa rehtyä remonttiin. Kysy mieluummin tärkeimmät tiedot, kuten yhteystiedot ja pyydä loput työhakemuksessa ja CV:ssä. 

Wellpackilla työnhakijoiden hakijakokemusta kehitetään ja parannetaan jatkuvasti erilaisilla digitaalisilla ratkaisuilla

Yhteydenotto ja haastattelukutsu

Hyvään hakukokemukseen kuuluu asianmukainen viestintä, ilman kohtuuttomia odotusaikoja. Saatika sitä valitettavan yleistä tilannetta, että vastausta hakemukseen ei kuulu ollenkaan. 

Jos jo hakemuksen perusteella tietää, ettei hakija ole työtehtävään sopiva, kannattaa hylkäyksestä ilmoittaa reilusti viivyttelemättä. Ikävien uutisten kertomista tulee helposti venytettyä, mikä ei työnhaussa ole järkevää.

Jos kandidaatti etenee haastatteluvaiheeseen, kerro kutsun yhteydessä selkeät ohjeet haastatteluun saapumisesta ja siitä, jos haastatteluun pitää mahdollisesti valmistautua jotenkin.

Lopullinen ilmoitus

Aseta itsesi hakijan saappaisiin ja pohdi, miten haluaisit kuulla hylätyksi tulemisesta. Tämä on hyvä tapa lähestyä hylkäyksen kertomista hakijalle. 

Toivota hylätylle hakijalle tsempit tulevaan ja kutsu hänet hakemaan tulevia avoimia työpaikkoja.

Yllätä kandidaatti positiivisesti

Työnhaku koetaan yleisesti stressaavaksi prosessiksi. CV:seen, työhakemukseen ja työhaastatteluun liittyy paljon muodollisuuksia, joiden vuoksi työnhaku saatetaan kokea jäykäksi prosessiksi. Työnhakijan voi yllättää positiivisesti, kun runttaa ikivanhat muodollisuudet silppuriin ja kutsuukin hakijan rennosti jutustelemaan työpaikasta kahvikupposen kanssa.

Aina voi viestintään lisätä pienen ripauksen positiivisuutta lisää ja hakijaa voi huomioimista pienillä sanavalinnoilla paremmin. Tässä ei häviä muuta kuin maksimissaan minuutin aikaa, se minuutti maksaa itsensä takaisin. Pienillä eleillä voi jättää hakijaan positiivisen vaikutuksen, jolloin hänestä tulee potentiaalinen positiivisen sanan saattaja.

Artikkeli on toteutettu yhteistyössä Jobylonin kanssa.

Avatar photo

Aaretti Niskanen

Aaretti on toiminut markkinoinnin sekä myynnin tehtävissä Wellpackissa vuodesta 2019 asti, tuottaen hyödyllistä materiaalia verkkoon. Aaretti työskentelee henkilöstöalan ytimessä ja ratkoo yhdessä asiakkaiden kanssa heidän henkilöstötarpeita.

Jaa artikkeli:

Sisällysluettelo
    Add a header to begin generating the table of contents

    Älä jätä rekrytointia sattuman varaan

    Henkilöstövuokraus- ja rekrytointipalveluidemme kautta näyt ja löydät parhaat työntekijät.