Etusivu > Rekrytointi > Rekrytointimarkkinointi yhä keskeisemmässä asemassa – miten sitä tehdään?

Rekrytointimarkkinointi yhä keskeisemmässä asemassa – miten sitä tehdään?

Valokuvastudiossa markkinointia varten

Rekrytointimarkkinoinnin keinoin on mahdollista houkutella valtavasti työnhakijoita, joita ei perinteisiä rekrytointikanavia pitkin ole mahdollista tavoittaa. Rekrymarkkinoinnissa vain mielikuvitus on rajana – ja tehokkaimmat markkinoijat vievät hakijoiden suhteen kerman päältä.”

Aaretti Niskanen, Markkinointi

Rekrytointi ja markkinointi fuusioituvat modernissa digitaalisessa maailmassa toisiinsa. Hyvin markkinoitu tuote menee kaupaksi henkilölle, joka ei vielä aamulla herätessään tiennyt tarvitsevansa sitä. Sama pätee hyvin markkinoituun työpaikkaan. Syntyy käsite rekrytointimarkkinointi.

Kilpailu osaavista työntekijöistä on nykypäivänä kovaa. Aikaisemmin valinnan valta työntekijöiden suhteen oli yrityksillä, nyt osat ovat vaihtuneet. Työntekijöiden markkinoiden vallitessa on yhä vaikeampaa tehdä työpaikkailmoituksista tarpeeksi houkuttelevia saatikka erottua lukemattomien ilmoitusten joukosta. Tällöin rekrytointimarkkinointi tulee kuvaan. Oma työpaikka tulee myydä ideaaliselle työnhakijalle oikealla hetkelle. Oikeiden kanavien kautta työnhakijoiden huomion voi tavoittaa näyttävillä mainoksilla.

Työnhakijoita on kahta tyyppiä: aktiivisia ja passiivisia. Aktiiviset työnhakijat selaavat työpaikkailmoituksia ja lähettävät hakemuksia sinne tänne itseään kiinnostaviin paikkoihin. Passiiviset työnhakijat eivät taas aktiivisesti hae itselleen työpaikkaa – heidät pitää tavoittaa siis eri kautta kuin verkon työpaikkapalstoilta. Rekrymarkkinointi ei koostu pelkästään houkuttelevista työpaikkailmoituksista, passiivisten työnhakijoiden tavoittamiseen tarvitaan järeämpiä keinoja. Kattava rekrytointimarkkinointi sisältyy Wellpackin henkilöstöpalveluihin.

Mitä on rekrytointimarkkinointi?

Rekrytointimarkkinointi on haluttujen markkinoinnin keinoin kohdennettujen työnhakijoiden tavoittamista, tietoisiksi saattamista olemassa olevasta työpaikasta sekä heidän saamista hakemaan kyseiseen työpaikkaan. Tavoiteltuja ihmisryhmiä ovat niin aktiiviset kuin passiivisetkin työnhakijat.

Rekrytointimarkkinointi pitää sisällään ne toimet, joilla avointa työpaikkaa eri kanavilla markkinoidaan. Perinteinen työpaikkailmoitus verkon työpaikkasivustoilla on kaikkein vakiintunein keino. Passiivisten työnhakijoiden tavoittamiseksi täytyy kuitenkin laajentaa toimintaa. Ihmiset viettävät somessa nykyään aikaa keskimäärin 2,5 tuntia päivässä. Sosiaalisen median kanavat Instagram sekä Facebook ovatkin loistavia paikkoja työnhakijoiden tavoittamiseksi.

Työpaikkamainos Instagram-tarinassa tai video Facebook-feedissä pysäyttävät hyvin kohdennetun henkilön ja ansaitsevat hänen huomionsa. Kun huomio on saavutettu, loppu on kiinni käyttäjäpolusta. Jos työhakemuksen jättäminen on tehty hakijalle helpoksi, todennäköisyys leadiin eli työhakemuksen vastaanottamiseen on tässä vaiheessa korkealla. 

henkilö käyttää tietokonetta ja puhelinta markkinointiin
Digitaalisen markkinoinnin metodit ovat vahvasti osana rekrytointimarkkinointia

Rekrytointimarkkinointia tehdään ideaalin työnhakijan näkökulmasta. On siis hypättävä tällaisen ideaalin työnhakijan kenkiin ja pohdittava, mikä on hänen mielestään houkuttelevaa. Missä kanavissa hänet tavoittaa? Millainen sisältö kiinnittää hänen mielenkiintonsa? Kun sisällön kautta henkilön päässä muodostuu positiivinen mielikuva yrityksestä, hän kertoo siitä todennäköisemmin myös tutuilleen tai hakeutuu itse yrityksen sisällön pariin uudestaankin.

Hyvä työnantajamielikuva avainasemassa

Aikaisemmin, ennen digitaalista vallankumousta ja somea, työpaikkailmoitukset olivat se kanava missä ihmiset saivat makua yrityksen sisäisestä kulttuurista. Työpaikkailmoitukset antoivat pintaraapaisun siitä, millaista yrityksessä voisi olla työskennellä ja mitä odotetaan ihmiseltä, joka yrityksessä työskentelee.

Nykypäivänä digitalisaatio on mahdollistanut uusia tapoja tavoittaa ihmisiä. Tämä on avannut yrityksille keinoja ja kanavia markkinoida itseään. Brändin ja hyvän työnantajamielikuvan rakentaminen vaatii aktiivista ja määrätietoista yhteydenpitoa ihmisiin. Onnistuneessa rekrytointimarkkinoinnissa hakijoille luodaan realistinen ja houkutteleva kuva työpaikasta sekä tietoisuutta yrityksestä jo ennen itse varsinaisen rekrytoinnin alkamista. 

Tietoisuutta levitetään somejulkaisuilla, sisällöntuotannolla, mainoksilla, verkkosivujen ulkoasulla, uratarinoilla, logolla, sloganilla, kaikella mikä viestii jotain yrityksen brändistä ja työpaikasta. Tehokas sisältö on kohdeyleisöä kiinnostavaa ja sellaista johon tämä voi samaistua. Myös osallistava sisältö, kuten erilaiset kyselyt tai kilpailut ovat tehokas keino jättää muisto yrityksestä henkilön päähän.

Vahvan brändin ja hyvän työnantajamielikuvan rakentaminen ja ylläpito vaatii työtä, mielikuvitusta ja sitoutumista koko organisaatiolta. Kaikessa yrityksen sisällössä, niin ulkoisessa kuin sisäisessäkin tulisi aina ilmetä syy kyseisen brändin olemassaoloon.

Milloin rekrytointimarkkinointi kannattaa?

Rekrymarkkinointi kannattaa aina kun etsitään uutta työntekijää ja se osaamisen puolesta on mahdollista. Potentiaalisen hakijakannan voi jopa tuplata rekrymarkkinoinnin keinoin. Wellpackin kaikkiin rekrytointipalveluihin sisältyy rekrymarkkinointi oman markkinointitiimimme tekemänä. Tavoitamme sen avulla työnhakijoita eri kanavia pitkin tehokkaasti ja kykenemme näin täyttämään asiakkaidemme työntekijätarpeet loistavalla onnistumisprosentilla.

Mikäli yrityksesi kokee vaikeuksia uusien työntekijöiden löytämisessä tai kokee, että erikoisosaamisen palkkaaminen on yrityksen menestyksen kannalta tärkeää, on rekrymarkkinointiin panostaminen järkevää. Jos tuntuu, ettei sopivia työntekijöitä tunnu markkinoilta löytyä omin avuin, voi rekrymarkkinointia ulkoistaa. 

Kannattaako rekrytointimarkkinointi ulkoistaa?

Rekrymarkkinointi kannattaa ulkoistaa kun haluat parhaan mahdollisen tuloksen. Parhaaseen tulokseen rekrytointimarkkinoinnissa pääsee, kun käytettävissä on niin rekrytoinnin, kuin myös markkinoinnin ammattilaisia. Onnistunut rekrytointimarkkinointi tarvitsee kuitenkin inputtia yrityksen sisältä. Jotta työnantajamielikuva pysyy johdonmukaisena täytyy kuulla ihmisiä, jotka työskentelevät yrityksen sisällä. Voi olla järkevää teettää esimerkiksi kysely työntekijöille, jossa selvittää millainen työilmapiiri organisaatiossa vallitsee.

Wellpack tarjoaa kattavat rekrytointimarkkinointiratkaisut osaajapulaa helpottamaan. Me mainostamme kaikilla verkon suurimmilla kanavilla ja yrityksesi työpaikkamainoksen levittäminen käy kauttamme käden käänteessä. Luomme yrityksesi brändillä säystetyt mainokset ja laskeutumissivut. Hakemukset voidaan ohjata suoraan teille tai käsitellä ensin meidän järjestelmässämme.

Yksinkertaistettu rekrytointimarkkinointi case

Kuvitellaan tilanne, jossa henkilö eräänä päivänä surffailee verkossa ja törmää somessa julkaisuunne mielenkiintoisesta ajankohtaisesta aiheesta. Ensivaikutelma on luotu, hänen päähänsä painuu muistijälki. Onko sivustonne kunnossa? Kertooko sivuston kuvitus ja kieli jotain yrityksestä, missä valossa brändi näkyy? 

Seuraavalla viikolla sama henkilö näkee sosiaalisessa mediassa mainoksenne, jossa esitellään työpaikan ilmapiiriä ja tiimin jäseniä. Onko mainoksen ilme ja kieli yhtenäinen verkkosivujen ilmeen kanssa? Henkilö yhdistää mainoksen tuttuun näkemäänsä asiaan vain jos brändi on vahva. 

Pari päivää kuluu ja henkilö selaa somea. Ruudulle ilmestyy yrityksesi työpaikkamainos, jonka henkilö tunnistaa ja kiinnostuu paikasta välittömästi. Hänellä on hyvä ennakkotunne työpaikasta, koska yritys on jo valmiiksi tuttu ja hän päätyy jättämään hakemuksen jota täysin yrityksestä tuntematon henkilö ei olisi jättänyt. 

Mitä tästä opimme? Rekrymarkkinointi-vinkit

  • Julkaise aktiivisesti ja monipuolisesti ajankohtaisista aiheista
  • Kohdista markkinointisi halutulle kohdeyleisölle
  • Pidä hakijapolku lyhyenä ja ytimekkäänä
  • Hurmaa työnhakija työpaikkamainoksella
  • Kaksi kärpästä yhdellä iskulla: työpaikkamainos sekä brändimainos
  • Ulkoistamalla rekrymarkkinoinnin Wellpackille tavoitat jopa 10 kertaa enemmän sitoutuneita hakijoita
Sisällysluettelo
    Add a header to begin generating the table of contents
    Avatar photo

    Aaretti Niskanen

    Aaretti on toiminut markkinoinnin sekä myynnin tehtävissä Wellpackissa vuodesta 2019 asti hyödyllistä materiaalia verkkoon tuottaen. Asiakastyöskentelyn parissa Aaretti työskentelee henkilöstöalan ytimessä ja ratkoo yhdessä asiakkaiden kanssa heidän henkilöstötarpeita. Häntä yhdistää luovuus, niin kirjoittamisen kuin musiikinkin parissa.

    Jaa artikkeli:

    Älä jätä rekrytointia sattuman varaan

    Henkilöstövuokraus- ja rekrytointipalveluidemme kautta näyt ja löydät parhaat työntekijät.